Ai nevoie de ajutor?  0754.200.195 /  0743.559.673

Cum sa alegi jantele potrivite pentru masina ta

Categorie principala

Cum sa alegi jantele potrivite pentru masina ta

 

Jantele, componente importante ale trenului de rulare a unei masini, influenteaza buna functionare a autovehiculului si contribuie la estetica acestuia, avand un puternic impact vizual. Alegerea jantelor auto potrivite trebuie facuta cu respectarea specificatiile tehnice si recomandarilor producatorului auto. Procesul de alegere a unui set de jante potrivite masinii dumneavoastra poate deveni o provocare anevoioasa, pentru a evita acest lucru va propunem sa aflam impreuna cateva informatii utile despre jantele auto.

 

Dimensiunea jantei. Ce inseamna marcajele de pe janta?

Dimensiunea jantei este inscrisa atat in cartea masinii cat si pe janta sub forma unei insiruiri de numere si litere. In acest cod se regasesc toate informatiile necesare pentru achizitionarea jantei potrivite. Astfel, fiecare litera si cifra reprezinta o caracteristica tehnica a jantei. Pentru o mai buna intelegere vom lua cu titlul de exemplu o dimensiune (5.5J x R15 5/110ET42/72  H2) si vom identifica semnificatia fiecarui simbol.

    • 5.5 = latimea jantei, exprimata in inch. Latimea se masoara intre marginile jantei, locul in care intra anvelopa, astfel putem afla ce dimensiune de anvelopa este compatibila cu respectiva janta. Fiecare janta are o toleranta de 2 cm.
    • J = profilul jantei. Acest indicativ desemneaza suprafata pe care va fi asezata anvelopa. In prezent, majoritatea jantelor pentru autoturisme au inscriptionata litera “J”; pentru camioane sunt folosite indicativele “E” si F”, iar pentru vehiculele cu tractiune integrala “JJ”
    • R15 = diametrul jantei ( litera “R” poate fi sau nu inscriptionata) si se masoara in inch. Diametrul jantelor variaza intre 8’’ si 38”
    • 5 = numarul de gauri pentru prezoane. Acest numar trebuie  sa corespunda cu numarul de prezoane care se gasesc pe fuzeta rotii masinii
    • 110 = Pitch Circle Diameter (PCD), diamentrul cercului imaginar trasat prin unirea centrului fiecarui prezon. PCD se masoara in milimetri si, in functie de numarul de prezoane, exista doua (2) formule de calcul. Astfel, la masinile cu 4, 6 sau 8 prezoane  se masoara din centrul imaginar al celor doua gauri opuse; in timp ce la cele cu 5 prezoane se masoara din marginea indepartata a unei gauri pana in centrul celei de-a doua gauri.
    • ET42 = factorul de echilibru sau offsetul jantei. Masurarea ET-ului se va realiza de la locul de fixare pe butucul rotii si pana la sectiunea mediana a jantei. Valoarea ET-ului indica cat de mult este pozitionata janta in exteriorul caroseriei. Astfel, putem avea un offset pozitiv (janta va fi asezata mai in interiorul caroseriei) sau unul negativ (janta va fi asezata mai spre exteriorul caroseriei). Varianta optima a factorului de echilibru este cea recomandata de catre producator. Rularea cu jante cu o alta valoare a ET-ului decat cea specificata in cartea masinii poate cauza probleme de natura tehnica (vibratii in roti la franarea de la viteze mari, suspensii care reactioneaza gresit, directie greoaie sau dimpotriva, usoara dar instabila iar in cel mai rau caz lovirea unor elemente ale caroseriei in timpul virajelor sau la incarcarea masinii la capacitate maxima).
    • -72 = diametrul gaurii centrale. Se masoara in milimetri si trebuie sa fie identic cu cel specificat in cartea masinii. Avand in vedere ca majoritatea jantelor sunt produse in serie, acestea sunt fabricate cu un alezaj largit pentru a se potrivi unui numar cat mai mare  de vehicule. Diferenta intre butucul masinii si gaura centrala a unei astfel de jante poate fi micsorata cu ajutorul unor inele de reducere a diametrului.  Realizate din plastic dur, aceste inele contribuie la fixarea rotilor perfect pe ax, evitand, in acest mod, jocurile radiale ale rotii dupa montarea ei. Fara montarea acestor inele exista riscul aparitiei de vibratii, chiar daca rotile sunt montate corect si perfect echilibrate.
    • -H2 = modul de ranforsare a jantei si gradul de rigiditate. Se refera la un anume tip de indoire al jantei, existand jante cu cocoasa plata, cocoasa dubla, cocoasa plata dubla sau cocoasa dubla. (H, FH, H2, FH2).

 

Tipuri de jante

In functie de materialul din care sunt fabricate jantele pot fi din otel, aliaj sau hybrid.

Jantele din otel se  remarca prin rezistenta marita la socuri si zgarieturi, precum si prin posibilitatea mai facila si rapida de reparare si revopsire. Din punct de vedere financiar, jantele din otel sunt cea mai accesibila varianta. Jantele din otel sunt utilizate, in mod frecvent, pentru anvelopele de iarna si anvelopele all seasons. Comparativ cu jantele din aliaj, cele din otel sunt mai flexibile dar si mai grele. Totodata, din punct de vedere al aspectului, jantele din otel sunt cele mai putin estetice (in scopul imbunatatirii acestui aspect se poate adauga un capac de roti). In general, jantele din otel se gasesc pe prima echipare a masinilor de gama, rulote, remorci, roti de rezerva. Procesul de productie al jantelor din otel consta in decupare la presa si sudarea materialelor impreuna.

Jantele din aliaj sunt realizate din bauxita transformata in aluminiu si amestecata ulterior cu diferite materiale. Mai fragile comparativ cu jantele din otel, cele din aliaj sunt mai usoare si au un aspect vizual superior. Jantele din aliaj contribuie la asigurarea unui nivel ridicat de confort la rulare prin ameliorarea tinutei de drum, in special in viraje. Totodata, aluminiul fiind un conductor termic foarte bun, jantele din aliaj asigura o racire rapida a discurilor de frana, imbunatatind, astfel, franarea. Luand in considerare faptul ca materialele antiderapante pot afecta starea fizica a jantelor din aliaj, acestea sunt montate pe anvelope de vara.  Din punct de vedere al procesului de fabricare, jantele din aliaj pot fi turnate monobloc( o matrita cu o singura bucata)  sau forjate ( doua sau mai multe parti componente, permitandu-se, astfel, schimbarea spitelor sau a designului interior). Jantele din aliaj realizate prin forjare sunt mai usoare si mai rezistente. Din perspectiva finisarii, variantele sunt nenumarate. Jantele din aliaj pot fi finisate in culori mate, lucioase, de aluminiu polisat, cromate, multicolore. Exista si jante transparente sau cu efecte de holograma.

Jantele auto hybrid reprezinta o alternativa atractiva, combinand durabilitatea jantelor din otel cu designul superior al jantelor din aliaj

 

In functie de bugetul pe care il alocati achizitiei de jante, puteti opta pentru jante OEM sau jante aftermarket. Jantele OEM se gasesc pe prima echipare a masinii si au, de obicei, un pret mai ridicat. Acestea pot fi achizitionate de la reprezentantele producatorilor auto. Jantele aftermarket au preturi mai accesibile si pot fi achizitionate de la orice magazin de profil.

 

Intretinerea jantelor

Asemenea anvelopelor, si jantele auto trebuie intretinute si curatate periodic. Indiferent de jantele pe care le folositi, acestea sunt expuse frecvent murdariei, de aceea jantele trebuie spalate si ingrijite. Puteti sa va ocupati de acest aspect personal sau sa apelati la un serviciu de detailing auto. Intretinerea jantelor este foarte importanta avand in vedere si rolul lor estetic.

 

Dacă aveți în plan să schimbați jantele autovehiculului dumneavoastra, puteți oricând apela la configuratorul de jante pus la dispoziție pe acvila-romania.ro

Abonează-te la Newsletter
Introdu-ti adresa de email si devii automat membru al comunitatii Acvila Romania.
Afli primul de cele mai bune oferte din industrie!