Ai nevoie de ajutor?  0754.200.195 /  0743.559.673

Cum sa conduci pe drumuri alunecoase sau acoperite cu zapada

Categorie principala

               Cum sa conduci pe zapada?

 

Deplasarea pe suprafete acoperite cu zapada sau polei ii poate pune in dificultate si pe cei mai experimentati soferi. Pentru a putea sa ne bucuram pe deplin de iarna si zapada este bine sa tinem cont de cateva reguli privind circulatia in conditii de iarna. In cele ce urmeaza vom trece in revista cateva sfaturi utile pentru siguranta in trafic pe drumuri acoperite cu zapada sau polei.

1) Nu pleca la drum fara anvelope de iarna! Cel mai banal si, totodata, cel mai important sfat este sa va echipati masina cu anvelopele adecvate conditiilor meteorologice. Asttfel, daca temperatura scade in mod constat sub +7 grade Celsius este momentul sa faceti schimbul sezonier de anvelope. Conform specialistilor cel mai putin aderent moment se produce atunci cand temperatura exterioara este apropiata de 0 grade Celsius; intervalul cuprins intre 0˚C si +3˚C este supranumit perioada capcana deoarece conditiile de drum au o aparenta buna, insa, in realitate, sunt mai alunecoase ca oricand. Anvelopele de iarna ofera o buna aderenta pe drumurile uscate, dar reci; umede; inghetate sau alunecoase atat datorita profilelor speciale ale benzii de rulare, cat si compozitiei chimice a anvelopei.  Anvelopa de iarna se caracterizeaza printr-o compozitie chimica diferita de cea a anvelopelor de vara ori a anvelopelor all-season; astfel, ea contine, intr-o proportie mai mare, cauciuc natural alaturi de dioxid de siliciu care evita intarirea cauciucului sintetic în conditii de frig (cauciucurile de iarna isi pastreaza aderenta pana la -40˚C inainte sa se intareasca), oferind, in acest mod, flexibilitate anvelopei de iarna.

Designul special al anvelopei de iarna permite autocuraţarea in timpul rotirii prin dispersarea apei si mazgai cat mai rapid si eficient posibil. Totodata, profilul anvelopei de iarna se remarca prin santuri speciale si caneluri complexe tridimensionale; se reduce, in acest mod, distanta de franare pe carosabil umed, inghetat sau acoperit cu zapada. Astfel proiectate, seturile de anvelope iarna rezista atat la temperaturi joase, cat si la zone de drum vulnerabile (zone de vale, deal sau curbe care sunt predispuse la inghet).

De asemena, inainte de a pleca la drum verificati presiunea anvelopelor si adancimea profilului. Astfel, va asigurati ca anvelopele de iarna sunt intr-o stare buna si pot oferi randamentul asteptat la rulare. Temperatura are un impact direct asupra presiunii anvelopelor, cu cat temperatura scade, cu atat si presiunea din anvelope scade. Respectati valorile de presiune recomandate de producator. Daca reglati presiunea intr-o incapere cu temperatura pozitiva, iar afara sunt sunt valori negative este recomandata adaugarea a 0.2 bari la presiunea indicata de producator.

2) Kit de zapada

Echipati-va masina  si cu un kit de zapada, pe langa cel de urgenta! Daca planuiti sa mergeti cu masina intr-o zona de munte sau pe un drum acoperit cu zapada/polei/mazga este recomandabil sa aveti la dumneavoastra o lopata (preferabil una usor de manevrat, cu o lama mare si rezistenta), un sac de nisip sau alte materiale antiderapante, un set de lanturi ( in special pentru drumuri forestiere, trasee montane sau zone unde aveti nevoie de o tractiune suplimentara. Nu rulati cu lanturile de iarna pe asfalt uscat-atat lanturile cat si cauciucurile de iarna se vor deteriora mult mai repede, iar manevrabilitatea masinii va avea de suferit), racleta, solutie pentru dezghetat.

3) Curatati­­- va masina!

Indepartati zapada si/sau gheata de pe capota, parbriz, oglinzi, portbagaj si plafon. Cand porniti la drum, incalziti suficient masina si curatati temeinic zapada si gheata, astfel puteti evita eventuale accidente neplacute si periculoase ( la o franare mai puternica zapada de pe palfonul masinii poate cadea peste parbriz reducand vizibiliatatea). Curatarea masinii este esentiala pentru asigurarea unei vizibilitati bune! Utilizati raclete, perii moi si solutii de dezghetare special concepute astfel incat sa nu deteriorati caroseria si vopseaua autovehiculului! Nu uitati nici de stergatoare!

Specialistii recomanda spalarea masinii periodic iarna pentru a preveni deterioarea vopselei si degradareaa tablei! O atentie sporita trebuie acordata si partii de sub masina; materialele antiderapante ( cu precadere sarea) utilizate pe drumuri sunt foarte corozive si pot afecta autovehiculul.

 

4) Conduceti preventiv!

Conducerea preventiva este cea mai usoara si sigura modalitate prin care puteti evita implicarea in evenimente rutiere nedorite! Iarna, mai mult ca oricand, este bine sa adoptam un stil de condus prudent si adaptat conditiilor meteorologice. Condusul pe zapada poate fi o adevarata provocare, masina poate derapa, controlul asupra vehiculului este mai dificil Ce presupune conducerea preventiva iarna?

 In primul rand, adaptarea vitezei la conditiile de drum. Pe zapada, distanta de franare este mai mare, conduceti cu o viteza mai mica decat cea obisnuita pentru a evita tamponarile. De asemenea, pastrati  distanta suplimentara in trafic, astfel veti avea mai mult timp de reactie daca derapati, precum si mai mult spatiu la franare.

Evitati manevrele bruste! Atat la plecarea de pe loc, cat si in deplasare utilizati cat mai usor acceleratia si frana. Puteti evita, in acest mod, patinarea, blocarea rotilor sau derapajele. In cazul in care ati derapat, pastrati-va calmul, eliberati, usor, pedala de acceleratie si rotiti volanul in sensul deraparii masinii (pentru vehiculele cu tractiune pe spate) sau in sensul invers deraparii (pentru masinile cu tractiune pe fata).

Utilizati usor acceleratia! Nu accelerati in viraje, dupa ce ati virat apasati treptat pedala de acceleratie pentru a obtine aderenta necesara deplasarii!

Utilizati frana de motor! Este cea mai utila si sigura metoda de a inceti masina pe suprafete alunecoase sau acoperite cu zapada. Frana de motor poate fi utilizata atat la masinile cu cutie de viteza manuala, cat si la cele automate.

Nu utilizati modul de croaziera, deoarece nu este conceput pentru deplasarea pe terenuri alunecoase sau acoperite cu zapada.

 

5) Verificati vremea si informatiile privind starea drumurilor!

Inainte de a pleca la drum informati-va in legatura cu starea vremii, a drumurilor si a  eventualelor restrictii de circulatie. Daca conditiile meteorologice sunt unele severe si nu trebuie sa fiti in mod obligatoriu si urgent undeva, evitati deplasarea. In situatia in care trebuie sa plecati neaparat la drum  conduceti prudent!

Dumneavoastra ce masuri suplimentare va luati atunci cand circulati pe drumuri alunecoase sau acoperite cu zapada?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Abonează-te la Newsletter
Introdu-ti adresa de email si devii automat membru al comunitatii Acvila Romania.
Afli primul de cele mai bune oferte din industrie!