Cum să înțelegi corect specificațiile unei anvelope?
Categorie principala
A venit momentul schimbării anvelopelor. Dar cum anume le alegem corect?
Află semnificațiile anvelopelor pentru a ști cu exactitate ce trebuie să cumperi.
Un agent Acvila îți stă mereu la dispoziție dacă ai nevoie de ajutor. Îl găsești aici 0755.047.253
Cum să citești corect marcajele de pe anvelope?
Haide să le luăm pe fiecare în parte.
Specificatie |
Explicație |
*RSC |
Constructia anvelopelor este aprobata de BMW/MINI, cu tehnologie runflat. |
3PMSF |
Three Peak Mountain Snow Flake-pictograma cu muntele cu 3 piscuri si fulg de nea - Reprezinta un marcaj aditional pe anvelopele M+S care indica faptul ca sunt create pentru conditii severe de zapada. Anvelopele cu acest marcaj sunt proiectate pentru conditii de inzapezire rutiera si ofera performante confirmate prin testele de eficienta a franarii in conditii de iarna dupa metoda ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation). |
ABS |
Sistem antiblocare roti |
ACOUSTIC |
Anvelope cu nivel de zgomot redus. Tehnologie Michelin de reducere a zgomotului la rulare. |
Anvelope all season |
Anvelope fabricata special pentru a fi utilizate pe parcursul intregului an (pentru toate anotimpurile). Imbina calitatile anvelopelor de vara si a celor de iarna. In conditii extreme sunt inferioare celor de vara pe uscat sau celor de iarna pe zapada. |
Anvelope asimetrice |
Anvelope la care profilele benzii de rulare difera de la o parte a benzii de rulare la alta, nefiind simetrice. Acestea trebuie montate cu flancul exterior de pe partea exterioara a rotii, conform indicatiilor de pe flanc. |
Anvelope de directie |
Anvelope speciale de utilitare sau de camioane care se monteaza pe puntea de directie. |
Anvelope de iarna |
Anvelope fabricate special pentru a fi utilizate la temperaturi mai mici de 7 grade Celsius. Datorita componentelor care isi pastreaza proprietatile la temperaturi scazute si a crestaturilor multiple prezente pe banda de rulare, aceste anvelope de iarna au o aderenta mai mare pe zapada sau gheata. |
Anvelope de remorca |
Anvelope speciale care se monteaza pe puntile remorcilor |
Anvelope de tractiune |
Anvelope speciale de utilitare sau de camioane care se monteaza pe puntea de tractiune, sunt mai canelate pentru a avea aderenta mai buna. |
Anvelope de vara |
Anvelope fabricate special pentru a fi utilizate la temperaturi mai mari de 7 grade Celsius. Aceste anvelope de vara au un comportament foarte bun pe asfalt uscat sau umed dar nu este recomandata pe carosabil acoperit cu zapada sau gheata. Fiind fabricate sa reziste la temperaturile ridicate din perioada verii, devin mult prea rigide la temperaturi scazute, ceea ce afecteaza in primul rand aderenta. |
Anvelope directionale |
Anvelope care trebuie montate astfel incat sa ruleze intr-un anumit sens pentru a oferi performante maxime. Anvelopele asimetrice sunt directionale, la fel si multe anvelope de inalta performanta. Directia de rulare este marcata cu o sageata pe flanc. |
Anvelope off road |
Anvelope pentru autovehicule 4x4, SUV, fabricate special pentru a face fata unor conditii in afara drumului. Pot avea calitati speciale pentru drumuri acoperite de nisip, noroi sau piatra. |
Anvelope on road |
Anvelope pentru autovehicule 4x4, SUV, fabricate special pentru drumuri asfaltate. |
Anvelope on/off road |
Anvelope care imbina caracteristicile celor doua de mai sus. |
Anvelope radiale |
Model de anvelope care utilizeaza o carcasa supla, dispusa in arcuri drepte (in mod radial), o centura metalica pentru a stabiliza banda de rulare si banda de rulare este independenta de flancuri. Avantaje: stabilitate superioara si suprafata de contact care se modifica mult mai putin decat in cazul anvelopelor clasice, cu pliuri incrucisate. |
Anvelope simetrice |
Anvelope cu acelasi design pe ambele jumătăţi ale benzii de rulare. |
Anvelope unidirectionale |
Anvelope cu un singur sens de rotaţie. Acest tip de anvelope reduce rezistenţa la rotaţie, ajutând la accelerarea în linie dreaptă. Anvelopele unidirecţionale oferă şi o distanţă mai scurtă la frânare. Anvelopele simetrice unidirecţionale pot fi plasate pe ambele părţi ale vehiculului, de aceea inscripţiile de pe laterala anvelopei vor include întotdeauna un sens de rotaţie. Trebuie să vă asiguraţi că anvelopele se rotesc în direcţia corectă pentru a evita accidentele. Anvelopele asimetrice unidirecţionale sunt fabricate special pentru o anumită laterală a vehiculului. Inscripţiile de pe pereţii laterali vor indica laterala care trebuie plasată în afară (prin inscripţia “OUTSIDE”) şi care este sensul corect de rotaţie. |
Apex |
Piesa de cauciuc ranforsat care confera duritate zonei talonului. |
ASC |
Sistem antialunecare a roţilor |
AT |
All Terrain |
AT (All Terrain - 50% onroad / 50% offroad) |
Marcaj specific anvelope 4x4, special concepute pentru a oferi performante bune si pe asfalt si offroad. Design-ul lor este proiectat sa functioneze bine in conditii offroad, oferind in acelasi timp performante acceptabile pe sosea. Anvelopele AT sunt recomandate masinilor care sunt folosite zilnic prin oras/autostrada, dar care ocazional au si iesiri offroad. |
AT/SA (All Terrain / Silent Armor) |
Anvelopa 4x4 tip All Terrain, pentru care s-a folosit tehnologia SilentArmor lansata de Goodyear. Anvelopa Wrangler AT/SA, de exemplu, este prevazuta cu doua straturi care contin DuPont Kevlar, un material de cinci ori mai puternic decat otelul, iar peretii laterali sunt intariti pentru a creste rezistenta la taiere si perforare. |
BCS |
Marcaj pe flancul anvelopei pentru prezenta nervurilor negre circumferentiale. |
BL |
Marcaj pe flancul anvelopei pentru prezenta literelor negre. |
BLT |
Marcaj pe flancul anvelopei pentru prezenta literelor negre in relief. |
BSB |
Marcaj pe flancul anvelopei pentru banda crestata intrerupta. |
BSL |
Black Serrated Letters marcaj pe flancul anvelopei pentru prezenta literelor negre crestate. |
BSW |
Black SideWall |
BZ |
Echipare originala Bridgestone |
C |
Anvelope pentru autoutilitare |
CONNECT |
Connectable with sensors |
CP |
Marcaj ce identifică o anvelopă pentru vehicule comerciele, in special rulote. |
DOT |
Informatie privind faptul ca anvelopa indeplineste toate cerintele Departamentului American de Transport (Department of Transportation). Dupa marcajul DOT, sunt inscriptionate 4 cifre care idica data fabricatiei anvelopei . Primele doua indica saptamna iar ultimele doua indica anul fabricatiei. In acest exemplu, anvelopa are DOT 2422 si este fabricata in saptamana 24 din anul 2022. |
Drive Guard |
Bridgestone (anvelope RFT au confortul unei anvelope conventionale si poate fi montata pe orice masina care are TMP) |
DSST |
Dunlop Self-Supporting Technology - tehnologie de auto-susţinere Dunlop. Structură complexă a anvelopei, care permite deplasarea în condiţii limitate după pierderea presiunii de umflare. Necesită un sistem de monitorizare a presiunii. |
DT, DT1, DT2 |
Different tread in terms of mix or carving (tread pattern) |
DT1 |
Marcaj specific Michelin - se poate schimba numai in pereche. |
ECE |
Economic Commission for Europe - marcaj care atesta certificarea ECE si indeplinirea standardelor ECE pentru dimensiunile fizice, cerintele de marcare si rezistenta la viteze ridicate. Marcajul este compus din litera E si un numar reprezentativ pentru tara care elibereaza foaia de aprobare, urmat de un numar unic pentru fiecare produs. |
EH2 |
Extended Hump: tip de jante care reduc riscul dejantarii anvelopei in momentul pierderii presiunii. |
ELECT |
Anvelope pentru masini electrice. |
EMT |
Extended Mobility Tire: marcaj pentru anvelopele fabricate cu tehnologia RunFlat de la Goodyear. |
ENWL |
Marcaj pe flancul anvelopei pentru prezenta literelor albe foarte inguste. |
ETRTO |
European Tyre and Rim Technical Organisation, Brussels. |
E-V |
Electric cars |
EXT |
Extendet - similar cu RFT, ruleaza pana in limita a 60 km, cu viteze de pana la 60 km/h. |
Extra Load - XL |
Un nou marcaj avand aceeasi semnificatie ca si Reinf, poate suporta o sarcina suplimentara de 70 kg. |
FP |
Protectie janta Goodyear ( Fulda, Debica, Diplomat, Sava ) |
FR |
Protectie janta Continental ( General Tire, Barum, Viking, Semperit) |
FUL |
Full Load: sarcină maximă |
FZ |
Echipare originala Bridgestone. |
G1 |
Marcaj specific Michelin: diametru mai mare, se pot schimba numai in pereche/Customized tire size |
Green X |
Marcaj introdus de Michelin pentru anvelopele ,,verzi”, mai eficiente la consumul de carburant. |
H/T |
Highway Terrain: marcaj specific anvelopelor 4x4, 80% onroad |
HFS |
Utilizare viteză mare la sarcină maximă |
HRS |
Marcaj pentru anvelopele fabricate cu tehnologia RunFlat de la Hankook |
HSN |
Utilizare viteză mare la încărcare normală |
HT |
Highway Terrain: marcaj specific anvelopelor 4x4, 80% onroad |
HZ |
Echipare originala Bridgestone |
INHR |
Codul dimensional |
J |
Omologat pentru Jaguar |
JLB |
Jointless Nylon Bandage: Bandaj de nailon fara cusaturi , bazat pe o Tehnologie Hibrid de Suprapunere a straturilor ce garanteaza o deformare foarte redusa a circumferintei la viteze mari. Asigura stabilitate superioara la viteze mari, uzura lina, stabilitate excelenta la viteze mari si rezistenta foarte buna la uzura. |
JLR |
Echipare originala Jaguar |
JZ |
Omologat Seat / Subaru |
K1 |
Echipare originala Ferrari |
K1, K2, K3 |
Echipare originala Ferrari |
Specificatie Descriere |
|
K2 |
Echipare originala Ferrari |
KZ |
Echipare originala Nissan / Toyota |
LA |
Echipare originala Lancia |
LL |
Light Load |
LR |
Echipare originala Land Rover |
LR / LR1 / LR2 |
Echipare originala Land Rover |
LRR |
Low Rolling Resistance: Rezistenta la rostogolire redusa. |
LT |
Marcaj aplicat in SUA, care informeaza ca anvelopa este proiectata pentru autovehicule cu tractiune 4x4, precum si pentru autovehicule de marfa usoara(camionete). Acest marcaj se afla in partea din fata a dimensiunii anvelopei. |
LTS |
Echipare originala Lotus |
M/T |
Mud Terrain - 80% offroad: Anvelope proiectate special pentru mersul prin noroi. De asemenea ele se comporta foarte bine si in alte medii, cum ar fi stanca, pietris sau pe pe drumurile forestiere. Comportamentul unei anvelope MT este influentat in mod decisiv de design-ul acesteia, care difera de la producator la producator. Pe suprafete alunecoase cum ar fi zapada batatorita si gheata, anvelopele MT pot fi periculoase. |
M+S |
Mud & Snow: Marcaj pentru Noroi si Zapada, specific anvelopelor de iarna si multe anvelope 4x4. |
M3 |
Anvelope omologata pentru BMW M3 |
MA / MGT |
Echipare originala Maserati |
MFS |
Rim Flange Protection: Anvelope cu protectie pentru janta. Beneficiul este protejarea jantei impotriva deteriorarilor provocate de bordurile de trotuar.Protectie janta Dunlop |
MFS or FP |
Flange Protection= Protectie Janta pentru Dunlop sau alte branduri din grup Goodyear |
MGT |
Echipare originala Maserati |
ML |
Anvelope destinate folosirii in conditii ON si Off-Road sau la viteze reduse |
MO, MO1, MOE, MB, MB1, MOExtended, MO-V, MO-S |
Echipare originala Mercedes-Benz |
MO Extended, MOE |
Echipare originala Mercedes Original - RFT dedicat Mercedes, poate rula pe o distanta de 50 km cu o viteza de 80 km/h |
MO, MO1 |
Echipare originala Mercedes |
MO, MO1, MO-V, MO-S |
Echipare originala Mercedes |
MO1 |
Echipare originala AMG |
MPT |
Anvelope pentru autovehicule multifunctionale |
MRT |
Multi Radus Tehnology: Tehnologie Dunlop pentru anvelope care utilizeaza 10 raze diferite, fapt pentru care sunt mai precise. Aceasta tehnologie asigura o distributie foarte eficienta a presiunii in pata de contact cu soseaua. Efectul este o tranzitie mai lina de la linie dreapta la curba, conducand la reactii mai precise si progressive. |
MZ |
Echipare originala Mitsubishi / Toyota. |
N |
Echipare originala Porsche (N-Rated Tyres N0,N1,N2,N...). |
N0, N1, NA0, NF0, N2, N3, N4 |
Echipare originala Porsche |
NCG |
No Central Groove in the tread |
ncs Pirelli |
Noise Cancelling System |
NF0, NA0 |
Echipare originala Porsche |
NI / NR1 |
Echipare originala Nissan |
NRM |
Încărcare normala. |
NST |
Noise Shield Technology - Dunlop Noise mitigation technology (Foam-in-Tire) |
NZ |
Echipament original Bridgestone |
OBL |
Marcaj pe flancul anvelope pentru prezenta literelor negre conturate |
OE |
Echipare originala - Marca originala a anvelopei care a fost montata de producatorul autoturismului |
OEM |
Original Equipment Manufacturer |
OGL |
Marcaj pe flancul anvelope pentru prezenta literelor aurii conturate |
Specificatie Descriere |
|
OP / OP1 |
Echipare originala Opel |
ORBL |
Marcaj pe flancul anvelope pentru prezenta literelor negre conturate in relief |
ORWL |
Outlined Raised White Lettering: Marcaj pe flancul anvelope pentru litere albe conturate in relief. |
OT |
Production outside Goodyear factories |
OWL |
Outline White Lettering: Marcaj pe flancul anvelope pentru litere albe conturate. |
OZ |
Echipament original Bridgestone |
P |
Acest marcaj se aplica in SUA inainte de dimensiunea anvelopei. Scopul lui este sa informeze ca anvelopa respectiva este proiectata pentru autoturisme. Prefixul optional, care desemnează mărimea ce identifică o anvelopă proiectată pentru traficul urban (Passenger Car P 235/75 R 15). |
PDV9 |
Codul fabricii |
PE |
Echipare originala Peugeot |
PJ |
Protectie janta |
POR |
Proffesional Off-Road |
PR |
Ply Rating: Numărul convenţional (ex. 8PR) ce identifică rezistenţa de incărcare a anvelopei în funcţie de mărime. |
PS |
Power Seal Technology - Dunlop Sealant technology |
PZ |
Echipare originala Ford / Mazda / Mercedes / VW |
R01 |
Echipare originala Audi Quattro, RS4, RS6, R8 |
R02 |
Audi Quattro, RS4, RS6, R8 |
RBL |
Marcaj pe flancul anvelope pentru prezenta literelor negre in relief. Raised black letters |
RE/ RE1 |
Renault |
Reinf |
"Reinforced" - anvelope cu un indice de sarcina superior pentru aceeasi dimensiune, poate suporta o sarcina suplimentara de 50 kg. |
RF |
Ranforsat: Marcaj care indica faptul ca anvelopa are o capacitate mai mare de transportare a sarcinilor decat o anvelopa standard. Principala aplicatie a anvelopelor de tip „ranforsat” este la camionete si camioanele usoare, insa acestea se potrivesc si la anumite masini de familie si rulote. |
RFT |
RunFlat System: Marcaj Bridgestone pentru anvelopele care au fost produse folosind tehnologia Run-Flat. Acest sistem asigura o deplasare de maximum 80 km cu viteza de pana la 80km/h in conditii de pana |
RO, RO2 |
Echipare originala Audi Quattro |
RO1 |
Echipare originala Audi Quatro (RS6, RS4, R8...). Audi seria R and S |
ROBL |
Marcaj pe flancul anvelopei pentru litere negre cu conturul in relief |
ROF |
RunOnFlat: Tehnologia RunFlat de la Goodyear Dunlop, care permite deplasarea cu presiune scazuta sau fara presiune. O anvelopa Dunlop RunOnFlat complet dezumflata ofera o mobilitate neintrerupta pe o distanta de 80 km / 50 mile la o viteza maxima de 80 km/h sau 50 m/h - in conditii normale de rulare. |
ROF / DSST / EMT/ZRF |
Tire with runflat technology |
RPM |
Numărul de rotaţii pe care le execută o anvelopă care parcurge distanţa de o milă, la o anumită sarcină, viteză şi nivel de umflare. Uneori sunt denumite rotaţii pe kilometru (RPK) |
RR |
Rolling Resistance: Forta care actioneaza in directie inversa sensului de deplasare a anvelopei. Din cauza incarcarii vehiculului, anvelopa este deformata in contact cu suprafata drumului. Coeficientul rezistentei la rulare este definit ca forta RR (N) impartita la incarcatura anvelopei. Avantajul acestui coeficient este ca permite o comparare mai simpla a anvelopelor concepute pentru a fi montate pe diferite masini. |
RRBL |
Marcaj pe flancul anvelopei pentru prezenta literelor negre cu relief adancit |
RSC |
Run Flat System Component: marcaj care apare pe flancul anvelopelor omologate special pentru vehicule BMW. |
Specificatie Descriere |
|
RWL |
Raised White Lettering: Marcaj pe flancul anvelopei pentru litere albe in relief. Raised white letters |
RZ |
Echipament orginial Bridgestone |
S1 |
Marcaj special Michelin - se poate schimba numai in pereche |
S1, S2 |
Reduced rolling resistance |
SBL |
Marcaj pe flancul anvelopei pentru litere negre crestate |
SCT / SCP |
Sound Comfort Technology - Goodyear Noise mitigation technology (Foam-in-Tire) |
SD |
SECTION WIDTH |
SELFSEAL |
Self repairing tread |
SI |
Seal Inside: Tehnologie Pirelli care permite rularea chiar si dupa ce anvelopa a fost gaurita de un obiect extern, acoperind aproape 85% din cauzele care, de obicei, sunt responsabile pentru pierderea presiunii. Logo-ul Seal Inside poate fi folosit pentru a identifica toate produsele Pirelli care beneficiaza de aceasta noua tehnologie. Logo-ul de culoare neagra se gaseste si pe flancul anvelopei. |
SK |
Skoda |
SL |
Standard Load |
SLR |
STATIC LOADED RADIUS |
SOWL |
Marcaj pe flancul anvelopei pentru litere albe conturate crestate |
SRBL |
Marcaj pe flancul anvelopei pentru litere negre crestate in relief. |
SS |
Selfseal |
SSR |
SSR: Marcaj Continental pentru anvelope autoportante, care au capacitatea de funcţiona în condiţii de siguranţă pe o anumită distanţă, la o anumită viteză maximă specificată. Flancul anvelopelor autoportante (SSR) este ranforsat suplimentar cu cauciuc, pentru a absorbi greutatea vehiculului în cazul pierderii presiunii de aer, ceea ce permite şoferului să ajungă la destinaţia dorită sau măcar să ajungă la cel mai apropiat service. |
ST |
SealTech Technology - Goodyear Sealant technology |
SUV |
Sport utility vehicle - anvelope suv |
SVSB |
Marcaj pe flancul anvelopei pentru banda verticala oblica adancita |
SZ |
Echipare originala Mazda MPV |
T/A |
Traction Advantage |
T0, T1 |
Echipare originala Tesla |
TO |
Echipare originala Toyota |
TO RR |
Echipare originala Toyota Rough Road |
TPC |
Echipare originala Cadilac |
TPC/ TPC SPEC |
Echipare originala General Motors, Cadilac |
TT |
Tip de anvelopa cu camera |
TWI |
Tread Wear Indicator - Indicator de uzură al căii de rulare. Nervuri transversale dispuse pe circumferinţa anvelopei în şanţurile longitudinale ale căii de rulare. Acestea ajung la acelaşi nivel cu suprafaţa căii de rulare atunci când adâncimea rămasă a căii de rulare este redusă la 1,6 mm. Indicatorii de uzură ai căii de rulare („benzi de uzură”) se află la baza şanţurilor principale şi sunt dispuşi la intervale egale pe anvelopă. |
TZ |
Echipare originala Mazda 6 |
UHP |
Ultra High Performance |
ULRR |
Ultra Low Rolling Resistance |
UTQG |
Uniform Tyre Quality Grading - este un sistem de clasificare a calitatii anvelopelor si este emis de American Safety Board cu privire la peformantele anvelopelor la uzura, aderenta si rezistenta la temperatura.. Se aplica doar la anvelopele de 13“ si mai mari, exceptand anvelopele de iarna. |
VO |
Echipare originala VOLKSWAGEN (Touareg). |
VOL |
Echipare originala Volvo |
VSB |
Marcaj pe flancul anvelope pentru banda crestata vertical |
VW/ VW1/ VW2 |
Echipare originala VOLKSWAGEN |
Specificatie Descriere |
|
VZ |
Echipament original Bridgestone |
WL |
Marcaj pe flancul anvelope pentru litere albe |
WS |
Marcaj pe flancul anvelope pentru dunga alba |
WSW |
White SideWall - Marcaj pe flancul anvelope pentru perete lateral alb |
XL |
Suprasarcină: Desemnează anvelope ranforsate sau XL (sarcină suplimentară).Acestea pot suporta sarcini mai mari decât o anvelopă obişnuită de aceeaşi dimensiune. Anvelopele ranforsate sunt marcate pe flanc cu literele „RF” iar anvelopele pentru sarcină suplimentară sunt marcate cu literele „XL”. Anvelopele ranforsate şi XL necesită presiuni mai mari de umflare decât cele standard. |
XSE |
X' referire la tehnologia radiala, 'S' Siguranta, 'E' Economie. |
XZ |
Echipament original Bridgestone |
YZ |
Echipament original Bridgestone |
ZP |
Zero Pressure - Marcaj introdus de Michelin pentru anvelopele care pot rula si fara presiune. Marcajul ZP indica faptul ca se poate continua calatoria pe pana, pana in limita a 80 de kilometri, cu viteze de pana la 80 km/h. Marcajul ZR SR indica faptul ca va puteti continua calatoria cu o pana, pana la 45 de kilometri la viteze de pana la 80 km/h. |
ZPS |
Marcaj pentru anvelope fabricate cu tehnologia RunFlat de la Yokohama |